Muistatteko pari postausta aiemman pohdinnan siitä minkä luoton ja kortin sulkisin ja minkä jättäisin vielä henkiin? Onneksi ennen yhtään peliliikettä muistin, että olen takaajana lainassa, jonka saldo on aikalailla luottokorttien ja luottojen käyttövara. Tästä laitoin pankkiin kyselyä, että mites sitten, jos laina jää miun kontolle, että eräännytättekö heti vai jatkanko maksuohjelmaa? Virkailija vastasi, että se katsotaan tapauskohtaisesti eli ei välttämättä eräännytetä.

Eilen yritin korottaa visan luottorajaa kolmella tuhannella eurolla. Jos tuo olisi onnistunut, olisin sulkenut ainakin Tuohi mastercardin heti ja vakavasti harkinnut myös Norwegianin luottokortista luopumista. Mutta eihän se nyt voinut onnistua. Kysyin sitten pankista puhelinnumeroa, josta tiedustella mikä on ongelma, mutta virkailija vain vastasi, että kokonaisarvioon perustuen plaaplaa ja listan mitä kriteerejä pitää täyttää. Minä täytän jokaisen kohdan, joten laitoin hieman kitkerän tiedustelun siitä, millä perusteella vieläkin katsotaan, ettei minulla riitä maksukykyä (koska mistään muusta se ei voi olla kiinni)?

Tähän peilaten olen aika varma, että kyseinen laina eräännytettäisiin kerralla, koska minulla ei edelleenkään ole reaalivakuuksia ja tuossa lainassa on tälläkin hetkellä vain minun nimeni takauksena.

Sen verran rupes ketuttamaan, että tilasin ihan maksullisen luottoluokkaraportin Suomen asiakastiedolta:

- minun luottoluokka on A+ eli erinomainen

- minun pisteeni ovat 18 (0-100, mitä vähemmän sen parempi)

- luottotiedot ovat plus

- yritysyhteydet ovat plus

Joten mistä voi olla vielä kiinni?

En tiedä. Kyllä tuntuu taas, että olen aina ollut ja tulen aina olemaan paarialuokan asiakas ainakin OP-ryhmässä. Ehkä se sitten on rikkaitten pankkilaitos ja tavallisen työntekijän passaa hankkia pankkipalvelunsa muualta. Tai mistä minä mitään tiedän, muuta kuin sen, että jaksaa ottaa aivoon. Ja sen, että jo monta vuotta on ollut tarkoitus katella toista pankkia itselleni, mutta lasten tilien takia on jäänyt tekemättä. Ehkä nyt tuo on jo aika toteuttaa.