Mie oon jonkun kertaa miettinyt pitäiskö alkaa taas kirppistelyä harrastamaan, mutta joka kerta olen päätynyt siihen, että ei. Selitänpä vähän miksi näin:

Lasten syntymän aikoihin ja äitiys-/hoitovapailla kirppistelin paljon. Kiersin livekirppuja ja kun jaksoi kiertää noin parin viikon välein, löysinkin kaikenlaista kivaa. Netissä kirppistelin lukuisilla facebookin kirpuilla ja huutonetissä sekä Torissa. Ja multa meni ihan jumalattomasti aikaa tuohon shoppailuun. Vielä enemmän mun aikaa söi se, kun laitoin lastenvaatteita ite myyntiin. Varsinkin facen kirpuilla oli ihan nihilististä toimintaa, olis pitänyt olla kuvaa kohteesta sen seitsemässä eri valossa ja tottakai asiaan kuului tinkiminen. Varsinkin ennen kuin lopetin myymisen kokonaan, huomasin, että moni pyyti myymistään vaikka ja mitä, mutta sitten kukaan ei ois halunnut maksaa mistään mitään. Mua alko nyppiä. Parin vuoden ajan jaksoin etsiä talvivaatteet ja kurikset sekä juhlavaatteet ja käyttövaatettakin kirpuilta, mutta jotenkin alko tuntua, että se vaiva ja varsinkin tuohon käytetty aika ei ehkä kuitenkaan ollut hyödyn väärti. Kun aloitin työt, lopetin kirppistelyn kokonaan ja möin pienet vaatteet tuttaville enkä enää ostanut pahemmin mitään käytettynä.

Pari kertaa olen itse pitänyt livekirppua ja joka kerta multa on palanut käämit sen kanssa. Vaiva on melkoinen, joka päivä pitäis käydä siivoamassa pöytä (ihmiset on ihan outoja, miksi pitää sotkea) ja jokaiseen myytävään pitäis laittaa varashälytin. Ei miulla vaan hermot kestä tuommoista varsinkin kun en ole hirveästi voitolle jäänyt noista kerroista (pikkusen päälle satku).

Nyt kun on rahasta tiukkaa on taas tullut mieleen, että pitäisi alkaa taas kierrellä kirppuja. Mutta tiedättekö, en mie jaksa. Joka kerta on sattunut sähköpostiin mainos lastenvaateliikkeiden alesta ja sieltä olen sitten tyhjentänyt tulevaa käyttö- ja ulkovaatetta. Jos uudet kurikset saa kympillä alesta, miksi minä käyttäisin aikaa etsiäkseni hyväkuntoisia käytettyjä kuriksia, joista olen muuten ainakin kerran maksanut kymmenen euroa? Puseroista pyydetään livekirpuilla 4-5 euroa, samalla rahalla saan uutta Henkkamaukan alesta. Sama uimapuvuissa, talvikengissä ja parhaimmillaan talvivaatteissa. Mie olen päätynyt siihen, että mieluummin olen senkin ajan töissä ansaitsemassa rahaa tai relaamassa lasten kanssa kuin hiki ja panta päässä kiristäen laukkaan kirpuilla etsimässä jotain ja mahdollisesti montakin kertaa saa laukata ennen kuin löytää haluamansa (ellei ole säilytyspaikkaa).

Myymiseenkään en ole enää intoutunut. Joitain leluja olen myynyt Torilla, mutta suurimmaksi osaksi nyt ajattelen niin, että kun en pysty rahalahjoituksia tekemään hyväntekeväisyyteen, kannan tuota tavaraa hyväntekeväisyyteen eli annan Konttiin. Joskus toki juolahtaa mieleen minkä verran ropoja olen pois antanut tällä tavalla, mutta toisaalta uskon, että pois antamalla saan itsekin ainakin hyvän mielen.