Jo ainakin viikon ajan olen yrittänyt kirjoittaa jotain koronaan liittyvää postausta. En siksi, etteikö sitä jo tulisi joka tuutista koko ajan vaan siksi, että saisin omia ajatuksia edes jonkinlaiseen järjestykseen. Tilanne on kuitenkin muuttunut niin nopeasti, etten ole pysynyt edes omien ajatusteni perässä, olen vain koko ajan ahminut kaikkea mahdollista tietoa kyseisestä viruksesta ja sen vaikutuksesta...no, kaikkeen. Pelolle en ole antanut valtaa, ei sille oikeastaan ole ollut tilaa tai aikaakaan. Ympärilläni hyörii yksi riskiryhmäläinen, jonka panikoiminen on ymmärrettävää, mutta hieman rasittavaa, koska se vaikuttaa niin paljon lapsiimme. Lapset ovat huolissaan, sen näen ja vaistoan koko ajan vaikka emme asiasta koko aikaa puhukkaan. Tähän asti olen kysynyt onko koulussa ollut juttua ja jos on, olen oikonut väärät luulot ja huhut oikeille raiteille ja jos ei ole ollut olen vain huokaissut helpotuksesta. Heidän vuoksi minun on pitänyt olla ja pitää jatkossakin olla rauhallinen vaikka maailma ympärillä muuttuu todennäköisesti peruuttamattomasti ja solmu omassa vatsanpohjassa yrittää kasvaa päivä päivältä isommaksi.

Suomalaiset ovat intoutuneet hamstraamaan päivittäistarvikkeita ja surullisen kuuluisaa vessapaperia oikein olan takaa. Itse olen pyrkinyt pitämään järjen käpälässä ostosten suhteen vaikka olihan tämä äärimmäisen hyvä herätys siihen, että se pitkään puhumani kotivara on syytä saada kuntoon eiliseen mennessä. Tämä on myös ollut oivallinen muistutus siitä, että taloudellinen puskuri on saatava kuntoon pikimmiten, kunhan tästä selvitään. Vaikka pakastimessa ja kuiva-ainekaapeissa on aina tavaraa joksikin aikaa, olen tehnyt ekstraostoksia 184,36 euron edestä. Tuo summa sisältää Matsmartin ja Fiksuruoka.fin ostoksia eli kuiva-aineita, herkkuja, säilykeruokia ja tyttären tulevien synttäreiden tarjoiluja. Lisäksi summa sisältää 11 pakettia kissan märkäruokapusseja. Vaikka olen ostanut normaalit ruokaostokset ja ekstrana jotain tiettyjä, vain s-kaupasta saatavia, kuiva-aineita sekä tarjouserät paperitavaraa, kaikki tällä hetkellä kotona olevat tuotteet ovat sellaisia, joita käytetään säännöllisesti tai sellaisia, joita olen halunnut jo pidemmän aikaa kokeilla.

Joukkohysterialle olen antautunut vain yhden käsidesipöntön verran. Toki pönttö olikin sitten 5 litran kanisteri, mutta siitä on hyvä täytellä pienempiä pulloja uudelleen käyttöön ja todennäköisesti täyttelen useamman talouden pulloja. Tämä kustanti 48,05 euroa. Ehkä seuraavalla kauppareissulla tarttuu mukaan nestesaippuaa, mutta muuten yritän nyt parhaani mukaan taistella alkukantaista pelkoa vastaan ja jättää hyödyttömät maskit laatikkoon (niitä siis on vieläkin kuolinpesäsiivousta varten) enkä ole ollenkaan vakuuttunut, että kaupassakäynti kertakäyttöhanskat käsissä auttaa yhtään enempää tartunnan väistelyssä.

Huomisesta lähtien meillä käydään kotikoulua, harjoitellaan klarinetin soittoa etäopetuksena ja odotellaan ohjeita miten rumpujen soittoa ja orkesteriharrastusta jatketaan. Harvoin sattuu mikään niin hyvään ennakkosaumaan, kuin sähkörumpusetin osto viime kuussa :) No mutta. Eihän tästä lasten neljän seinän sisään jumittamisesta helppoa tule, mutta kaikesta selvitään, on aina selvitty ja tullaan aina selviämään.

Voimia ja terveyttä kaikille. On jännä nähdä minkälaiseen maailmaan ihmiset palaavat tämän episodin jälkeen.