Hei rakkaat lukijat! Se on joulu juhlittu (hyvää joulua vaan kaikille, jäi joulutoivotukset tänne vähän joulukiireiden jalkoihin) ja aika toivotella hyvää uutta vuotta :)

Tajusin tässä pari päivää sitten, että puoliväli lähenee ihan oikeasti ja sitä myöten lähenee 34.000 euron raja. Raja siihen, että voisin edes hakea Takuusäätiön lainaa. No, kaikkihan me tiedämme miksi en sitä lainaa aio hakea, mutta onhan se kiva leikkiä ajatuksella, että tuollainen takaportti on kohta olemassa. Kävin ihan sivuillaan laskemassa oisko mulla maksuvaraa 30.000 euron lainaan. Laskuri tykkäs, että maksuvaraa ois nykyisillä tuloilla 872 euroa eli 37 kuukautta tuota lainaa maksaisin. Eli kolmisen vuotta ja se ois hus pois koko velka. Tosin melkeinpä samassa ajassa saan velat maksettua nykyiselläkin tavalla ja vielä luottotietojen kanssa, joten ihan herkästi en tuota korttia ole edelleenkään käyttämässä.

Törmäsin n. viikko sitten blogiin, jonka kirjoittajalla on n. 120.000 euroa ulosotossa (plus pari luottokorttia ja asuntovelkaa ulosoton ulkopuolella). Tuosta sain sitten kimmokkeen käväistä ulosoton laskurilla. Nykyisillä tuloilla ja lasten määrällä, multa pidätettäis 702,60 euroa. Oo mama! Tällä hetkellä voin vain haaveilla noin pienestä velkoihin laitettavasta summasta. Pakko on myöntää, että useamman kerran olen miettinyt pitikö ihan väkisin lähteä kiipeämään siitä mistä aita on kaikkein korkein. Eikö olis niin ihanan helppoa, kun joku muu hoitelis ne asiat ja itse vois käyttää kaiken rahan mitä tilille tulee ihan muihin juttuihin kuin velkoihin. Onneks oon aika äkkiä muistanut miksi valitsin tämän tien. Mulla ei ikinä kestäis kärsivällisyys maksaa näitä toistakymmentä vuotta tai jäädä odottelemaan velkojen vanhentumista. Ja onhan tuo luottotiedottomuus aikamoinen ansa sekä minkään hankinnan osalta että senkin takia, ettet saa tilillä pitää liikaa rahaa saati harrastaa muuta sijoittamista.

Sijoittamisesta puheen ollen mulla on pienoinen dilemma: oon jo vuoden päivät vääntänyt itseni kanssa osakesijoittamisen aloittamisesta. Toisaalta haluan ja se on yksi tavoitteistani. Toisaalta olen velkaa sinne sun tänne ja varsinkin niin kauan kuin on palkkavelkaa, onko mulla edes oikeutta laittaa rahaa tuommoiseen? Jos on kerran ylimääräistä rahaa osakkeisiin, eikö se raha pitäis ensin käyttää velkojen maksuun? Ja taas, jos jään odottamaan tavoitteiteni toteuttamista siihen, että velat on finito niin tässä saa pistää kaikki jäihin moneksi hetkeksi, mikä on äärimmäisen lannistavaa. Itse asiassa juuri sekuntti sitten juolahti mieleen, pitäisikö mun vetäistä tuonkin palkkavelan kuittaamiseksi 52 viikon säästöhaaste. Tuon haasteen pystytin kuudelle eri tilille, joten mitäpä yksi lisää, mutta tuolla tavalla saisin vauhtia tuohonkin velkaan (se nimittäin painaa kuin synti! Ja samoin kirjanpitäjän velat, jotka kuitenkin edes vähän kerrassaan pienenevät.). Näinpä taidankin tehdä!