tokaisi lapsi, kun kielsin tilillä olevia rahoja käyttämästä. Yhden ainoan kerran elämäni aikana olen erehtynyt ostamaan pojalle maksullisen pelin ladattavaksi tablettiin ja nähtävästi siitä minua rangaistaan seuraavat seitsemän vuotta. Peli, joka niin kovasti poltteli, oli Minecraft, hinta 4,90€. Se minun luottokortilta maksettiin ja sen poika minulle maksoi omista rahoistaan takaisin. Tuohon asti olin kovasti sitä mieltä, ettei maksullisia pelejä tule, koska arvelin siitä alkavan rankutuksen seuraavan pelin ostamisesta. Ja oikein arvasin. Nyt olen viikon kuunnellut painostusta seuraavasta pelistä, mutta enää en aio taipua vaikka voisin kuulemma ottaa maksun takaisin pojan tililtä. Ei käy mulle. Ensinnäkin ne, mitä on säästetty, odottavat tilillä sitä aikaa, kun poikanen täyttää 15 vuotta. Sitten tuhlatkoon rahansa vaikka peleihin. Toki yritän seuraavan seitsemän vuoden aikana talouskasvattaa häntäkin niin, ettei rahojaan tuhlaisi ihan mihin sattuu, mutta jos hän vielä silloin on sitä mieltä, että pelit on just se, mihin pitää rahat heittää niin minkäs teet. Toiseksi hänen ja tytön käyttörahaa ovat vain ne rahat, jotka löytyy käteisenä omista lompakoistaan. Niillä rahoilla saavat ostaa leluja, pokemonkortteja, pelejä yms. Jos rahaa ei ole/sitä ei ole riittävästi en yleensä ole suostunut lainaamaan vaan kannustan säästämään ja odottamaan. Hyvin pieniä summia olen harvoin suostunut lainaamaan edellyttäen, että velka maksetaan takaisin heti, kun lapsi saa lisää rahaa. Ja tuon velan olen joka kerta perinyt takaisin viimeistä senttiä myöten. Kuulostaa ehkä julmalta, mutta näille haluan opettaa, mitä velanotto tarkoittaa. Jos olisin oikein fiksu, perisin lainasta myös korkoa, mutta en ole vielä raaskinut.

Jos palataan minun omiin raha-asioihin niin palkka kahdesta viikosta oli laskettu väärin ja veroehdotus saapui. Palkasta siis puuttui kahden yövuoron lisät. Vuorolistamuutokset olivat kyllä menneet ohjelman kautta palkkoihin, mutta yölisät oli siirretty eteenpäin...en vaan tiedä minne, koska työsuhde päättyi ja lopputilissähän ne olisi kuulunut tulla. Tuosta on nyt soitettu ja se korjattu, koska rahat sainkin jo 15.3.

Veroehdotus ilmaantui myös ja ensimmäistä kertaa mulle oli jo nyt laskettu palautus. Rapiat päälle 300 euroa olisi nyt tulossa, mutta tuohan vielä muuttuu (kasvaa?), kunhan saadaan tilinpäätös verottajalle. Itsekin hieman muutin ehdotusta eli lisäsin työhuonevähennyksestä minimimäärän ja ensimmäistä kertaa hain "alijäämähyvityksen lapsikorotusta". Luin tuosta verottajan sivuilta, mutta ehkä olen vain tyhmä, kun ei mulle oikeasti selvinnyt hyödynkö tuosta yhtään mitään. Toinen mikä hieman ihmetyttää on se, että eräs vuosi lainalistassa oli yksi rahoitusyhtiön parin tonnin laina pankkilainojen ohessa. Tänä vuonna tuossa pankkilainojen kanssa pönötti Norwegianin laina. Onko tuo päässyt mukaan, koska on pankkilaitoksen myöntämä laina vai mikä liene ajatus tuossa? Hieman mietin pitäiskö mun kokeilla ilmoittaa kaikki rahoitusyhtiöidenkin lainat vaikka selvästihän ohjeissa sanotaan, että kulutusluottoja ei hyväksytä...

Ootteko muuten huomannut Hobby hallin lopetusmyyntialehässäkät? Ja Henkallakin näyttäis olevan ihan mukavat sesonkialet käynnissä. Päivän jaksoin selata HHn ja HMn sivuja ennen kuin tulin siihen johtopäätökseen, etten kummastakaan paikasta tarvitse yhtään mitään. Lapsille katselin legoja jouluksi, mutta HHn alehintoja halvempaa näyttäis olevan Verkkokauppa.comin normihinnat, joten sen pysty helposti unohtamaan. HMltä löytyi kyllä kaikkea kivaa...kunnes rupesin tarkemmin ajattelemaan mitä lapset nyt oikeasti tarviisivat. Ehkä vk-kengät. Ei muuta. Eivät tarvitse toppaa varalle ensi vuotta varten, eikä poika tarvitse viittä erilaista vk-pipoa vaikka olisivat miten kivan näköisiä. Sitäpaitsi alkaa jo nyt olla tuo valmiiksi ostaminen kiikunkaakun, kun molempien vaatevalinnat osaavat jo yllättää maksajan.