Jankutatko itsellesi koko ajan, ettei mikään tavoitteistasi ikinä toteudu? Että on turha haaveilla, et sitä kuitenkaan saavuta? Tiedäthän, että tuolla tavalla psyykkaat itseäsi epäonnistumaan etkä todellakaan saavuta ikinä mitään. Tässä asiassa voisi sanoa, että sitä saat, mitä pyydät. Jos koko ajan vakuutat itsellesi, että on turha ikinä yrittääkään mitään, et koskaan tule saavuttamaan mitään.

Itse olen huomannut, miten helppoa on lannistaa itseään sanomalla kaikenlaista ikävää. Olen haukkunut itseni rumaksi tyhmäksi ja vaikka ja mitä. Viime aikoina olen ruvennut kokeilemaan miltä tuntuu ja miten se vaikuttaa itseeni, jos sanon itselleni positiivisia asioita ja kyllähän se pitää myöntää: se tuntuu ja näkyy muillekin ihmisille. Nykyisin siis aina peilin edessä sanon itselleni olevani ihan kaunis vaikka seisoisin siinä meikittä ja hiukset sekaisin. Sanon, että olen ihan riittävän hyvä äiti lapsilleni. Ja varsinkin tähän taloustilanteeseeni liittyen jankutan itselleni, että klaaraan tilanteen. Sanon, että minä selviän tästä. Sanon, että tämäkin on vain ongelma, johon on ratkaisunsa. Sanon, että ne ovat velkoja, joista pääsen eroon maksamalla ne ja minä osaan tai ainakin opettelen osaamaan johtamaan omaa rahatalouttani niin, että saan ne maksettua. Sanon, että pystyn myös säästämään samaan aikaan, kun urakoin velkoja pois. Sanon, että saavutan tavoitteeni. Ja kyllä, minä uskon siihen mitä minä itselleni sanon. Jos vaikka hetkellisesti eletäänkin tiukalla rahalla, ei sen tarvitse vaikuttaa elämänlaatuumme ja todellakin näen jo sen seuraavan vaiheen, kun olen saavuttanut tavoitteitani ja haaveitani vaikka niihinkin tarvitsen rahaa.

Mitäs, jos joku päivä kokeilisit päinvastaista tapaa puhua itsellesi. Mene peilin eteen ja sano vaikka ääneen tai edes hiljaa mielessäsi, että sinä olet kaunis/riittävä/hyvä äiti tai isä/selviät meneillä olevasta kriisistä/saat sen työpaikan, jonka haastatteluun tänään menet tai mitä muuta haluaisitkaan itsellesi sanoa, kunhan se on positiivista. Maailma on täynnä ihmisiä, jotka haluavat latistaa sinua, älä sinä ole yksi niistä. Ole mieluummin yksi niistä, jotka nostavat sinua kohti omia tavoitteitasi, kohti parempaa sinua ja auttavat sinuakin pääsemään tavoitteisiisi.